vrijdag 8 juni 2007

Teenagers from Outer Space

(Tom Graeff, 1959)

Ik weet niet hoe het komt, maar science-fiction films uit de jaren '50 blijven me fascineren. Films gelijk deze blijven me altijd boeien, ook al gaat het in 90 % van de gevallen over hetzelfde: de Aarde wordt bedreigd door iets wat buiten het menselijk verstand gaat. Teenagers from Outer Space vormt hierop geen uitzondering. De buitenaardse Derek landt samen met zijn team op de Aarde. Al redelijk snel wordt duidelijk wat ze van plan zijn: ze zoeken een kweekplaats voor hun 'Gargons'. Deze monsters (die verdacht veel lijken op onschuldige kreeften ;-)) vormen het basisvoedsel voor de bevolking van Derek's planeet, maar ze worden zo groot dat ze hun planeet onveilig maken. Derek verzet zich tegen deze vreselijke plannen en weet te ontsnappen. Samen met Betty Morgan beslist hij de plannen te dwarsbomen...

Tom Graeff's carrière was geen lang leven geschoren: Teenagers from Outer Space was zijn tweede en meteen ook laatste film als regisseur. Alles aan deze film is dan ook amateuristisch: de slechtste special effects die ik ooit zag in een jaren '50 science fiction film, de acteerprestaties zijn ondermaats, slecht beeld en geluid... Kortom allemaal elementen wat het in mijn ogen zo'n leuke film maakt. Van dit soort films moet je gewoon geen al te hoge verwachtingen hebben en dan valt het allemaal wel mee.

5.5/10

Geen opmerkingen: